Vanaf prijs €749.-
Alfen 7,4 kW
Vanaf prijs €899.-
Alfen S-line 11 kW
Vanaf prijs €1249.-
EVBox full package 22 kW
Laadpaal voor thuis
Kosten laadpaal thuis, duur of niet duur? We zien dat er steeds meer aan wordt gedaan om duurzaamheid te bevorderen. Een goede ontwikkeling, want dat is zeker nodig om een goede toekomst voor toekomstige generaties te kunnen garanderen. Jij kan hier zelf ook aan meehelpen! Dat zou je kunnen doen door bijvoorbeeld het plaatsen van zonnepanelen of de aanschaf van een elektrische auto. Jij wordt hier beter van, maar ook de wereld!
Daarom is het jammer dat veel mensen niet op de hoogte zijn van de enorme voordelen van duurzame oplossingen. Zo is de houding van velen ten opzichte van elektrische auto’s vaak te negatief. Dat komt omdat ze niet op de hoogte zijn van de voordelen, of dat ze het ingewikkeld vinden met bijvoorbeeld opladen. Je hebt hier namelijk een laadpaal voor nodig. Er komen in het land steeds meer bij, maar je kan uiteraard ook thuis een laadpaal plaatsen. Daarom staat dit artikel in het teken van de kosten laadpaal thuis.
Laadpaal kopen voor thuis, waar let je op?
Wanneer je de keus maakt voor een laadpaal voor thuis zijn er een aantal dingen die je moet en wilt weten.
- Wat voor elektrische auto heb je?
- Hoe snel wil je de auto opladen?
- Wat voor aansluitingen heb je in je meterkast?
- Waar wil je de laadpaal plaatsen?
Bij het plaatsen van een laadpaal komt veel kijken. Het gaat op een stroom die we normaal gesproken niet vaak terug zien in onze woning. Het is daarom van belang dat de paal op de juiste manier en met de juiste aansluiting geplaatst wordt. De paal basseer je deels op wat voor auto je hebt, want elke auto heeft weer een andere aansluiting, laadsnelheid en accu. Maar er komt ook een stukje voorkeur kijken bij het kiezen van een laadpaal.
Verder ga je niet elke keer als je een nieuwe auto koopt een nieuwe laadpaal laten installeren. Het is dus ook goed om te kijken wat je in de toekomst wilt of verwacht. Er zijn een hoop opties die een laadpaal completer, maar ook weer duurder kunnen maken. Naast dat je bij een laadpaal kiest voor de laadsnelheid kan je ook nog een keuze maken voor de volgende opties:
Load Balancing
Vaste kabel
Verrekening mogelijk
Laadpasontgrendeling
Display op de paal
Kleur & design
Let wel niet alle opties zijn mogelijk op iedere laadpaal, kijk dus goed wat er mogelijk is op jouw gewenste laadpaal.
Onze partner Coolblue
Bij onze parner Coolblue ben je ook voor laadpalen aan het goede adres. Coolblue heeft vele deskundigen zitten die zitten te wachten om je te helpen. Inmiddels hebben we het al gehad over alles waar je op moet letten, en over alle opties die je zou kunnen kiezen. Het is dus goed om een deskundige met je mee te laten kijken. En bij Coolblue geven ze vrijblijvend advies, en mocht je tot een aankoop komen wordt je ook nog eens volledig ontzorgt.
Vraag nu gratis advies op van een deskundige.
Veelgestelde vragen bij laadpalen
Het uitrekenen van de laadtijd voor jouw auto kun je uitrekenen met een sommetje. Om tot de laadtijd te komen deel je namelijk het vermogen van de accu door het vermogen van de laadpaal.
Dit ziet er als volgt uit: Stel jouw auto heeft een accu van 55 kWh en de gemiddelde laadpaal van 11 kW. Dan duurt het opladen van de accu dus ongeveer 55 kWh gedeeld door 11 kW is 5 uur. Let wel op dat dit alleen kan als je de laadpaal van 11 kW hebt geinstalleerd op een meterkast die dit vermogen ook aan kan.
Wanneer je thuis je auto oplaad ben je het goedkoopst uit. Je betaalt namelijk thuis alleen de kilowattuurprijs die je ook betaald voor het gebruik van de wasmachine. Normaliter ligt deze prijs tussen de € 0,23 per uur, echter schommelt dit wel en wordt dit net als alles jaarlijks iets duurder.
Het opladen van een auto met een accu capaciteit van 55 kWh uur zou dan in dit geval € 12,65 kosten.
Load Balancing is een optie die meegeleverd kan worden met sommige laadpalen. Wanneer een laadpaal uitgerust is met Load Balancing, dan kan de paal slim opladen. De paal is dan niet meer alleen een stroombron, maar gaat kijken naar de beschikbare stroom en de hoeveelheid stroom dat de paal nodig heeft.
Hiermee zorg je ervoor dat de meterkast niet overbelast wordt. Maar het is ook handig als je zonnepanelen hebt. De paal laad dan alleen de auto op wanneer er stroom over is. Moet je toch snel al de auto gebruiken dan kan je dat aangeven en wordt er meer stroom van het net gehaald.
1-fase – 3,7kW (16A)
Een 1-fase aansluiting maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft een standaard stroomsterkte van 16A. Dit zijn de meest gebruikelijke aansluitingen in huis en dit is dan ook de stroom die je kunt opnemen per groep. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting.
3-fase – 11kW (16A)
Een 3-fase aansluiting maakt gebruik van 3x230V en heeft ook een standaard stroomsterkte van 16A. Doordat je hier 3x230V hebt bij een amperage van 16 is het maximale vermogen ook 3 keer zo groot. Je komt dan uit op een maximale laadvermogen van 11kW. Als je niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kan je in de meeste gevallen een uitbreiding bij je netbeheerder aanvragen. De kosten hiervoor zijn liggen meestal rond de € 300.-.
Vanaf de meterkast gaat de kabel zo efficiënt mogelijk naar buiten elk stukje extra kabel is namelijk rendement verlies. Wanneer er een kruipruimte is gaat de kabel veelal via deze locatie naar buiten. Omdat veel van de kosten van de laadpaal gaat zitten in het graafwerk proberen ze dit zoveel mogelijk te vermijden. Toch zal er vaak een stukje gegraven moeten worden. Minimaliseer de lengte van de paal naar je meterkast om onnodige kosten en rendementsverlies te voorkomen. Op de gewenste locatie wordt de lader dan aan de muur gehangen indien mogelijk, kan dit niet dan wordt er een paal geplaatst waaraan hij opgehangen kan worden.